Pontos recept nincs, de vannak tények, amik bizony egyszerűen úgy vannak, és kész. Minden seo szövegíró célja, hogy olyan tartalmat gyártson, hogy az ő cikke, bejegyzése, landoló oldala legyen az első találat a keresőben. Természetesen ez nem sikerülhet mindenkinek. A keresőoptimalizálás és a hozzá kapcsolódó szövegírás általános szabályai időről időre változnak. Hol tart a keresőoptimalizált szövegírás most, 2020-ban?
A következőkben 10+1 pontba gyűjtöttem az általam vélt legfontosabb dolgokat.
Ma már nem azok az idők vannak, amikor halmozni kellett a kulcsszavakat, és annak minden létező verzióját. A vevőt kell szem előtt tartani, az ő gondolatait, vágyait és félelmeit. Őt szeretné a szöveg meggyőzni, hogy vásároljon, rendeljen szolgáltatást, vagy rendszeres olvasó legyen. Nem a keresők fognak megrendelni egy terméket vagy megbízást adni, hanem a vevő, a vásárló. Cél, hogy élvezze a weboldaladon töltött időt. Ehhez elengedhetetlen a kiváló minőségű szöveges tartalom.
Szinte lehetetlen egyetlen cikkel, bejegyzéssel mindenkit megcélozni. Vannak persze univerzális termékek, amiket nem nagyon lehet cifrázni, de egy menő sportcipőt nem csak egyetlen célközönségnek lehet és érdemes kínálni. Javasolt több cikket, bejegyzést vagy landing oldalt készíteni, és azokat az adott célközönségre szabni, az ő nyelvezetükre formálni.
Statisztikák, felmérések sokasága támasztja alá, amit már mondani sem kell: mobil eszközökön is jól megjelenő, optimalizált weboldalra van szükség. Ami most a mi témánkban fontos ezzel kapcsolatban, az a szöveg szerkesztése, tagolása. A leírásokat, marketing szövegeket és cikkeket úgy kell szerkeszteni, hogy ne csökkenjen a felhasználói élmény csak azért, mert nem asztali gépen vagy laptopon olvassa a felhasználó. Ellenőrizni kell a megjelenést többféle készüléken, felbontáson, figyelni a látogatottsági statisztikákat.
Érdemes feldobni a szöveges tartalmat vizuális elemekkel. Egy témához illő fotóval vagy videóval, és amik igazán jól működnek, a statisztikai adatok, ábrák, grafikonok. Megtörik a monoton betű halmazt, áttekinthetővé teszik az írást, vezetik a felhasználót. A száraz tények, számok, %-os arányok, és az ezeket bemutató képi anyagok bizalomgerjesztőek, rendkívül jól szemléltetik a szavakkal leírt tartalmat. Kutatómunkával jár, sokat kell vele foglalkozni, és kifejezett hangsúlyt fektetni arra, hogy hiteles forrásból szerzett információt közöljünk.
Kapacitástól és ráfordított erőforrásoktól függően meghatározott időközönként jelenjen meg új írás az online felületen. A rendszeresség természetesen mást jelent egy hírportál, egy népszerű blog vagy egy cég weboldalán. Míg egy tematikus hír oldalon minden perc számít, vagy egy blogban napi szinten szükséges a publikálás, addig pl. egy építőipari cég weboldalán elég lehet néhány hetente újdonságot, egy-egy elkészült referenciát feltüntetni. A cél mindig ugyanaz, mutatni a felhasználónak, hogy itt aktuális információkhoz juthat, élünk, dolgozunk, sikeresek vagyunk.
A SEO szövegírás első lépései között van, hogy meg kell keresni a releváns kulcsszavakat. Ehhez kiváló eszközök állnak rendelkezésünkre, mint pl: Adwords Keyword Planner, Moz Keyword Planner, Ubersuggest. Ha megvan a kulcsszólista, már készíthetjük is a tartalmat. A kulcsszavaknak fontos szerepe van a szövegtörzsben is, de el kell helyeznünk a title-ben, bele kell fogalmazni a meta információkba, és a felhasznált képek alt címkéjének leírásában. A kulcsszavakra megfelelően felfűzött szöveges tartalom kiválóan működik, ha figyelünk a megfelelő kulcsszósűrűségre, a felhasználó nem érzi azt, hogy túl sokszor szerepelnek ugyanazok a kifejezések a tartalomban.
A SEO szövegben alkalmazott címsoroknak is tartalmaznia kell a kulcsszót. Célszerű a legfontosabb H1-ben magát a kulcsszót elhelyezni, és a H2-H3-ban pedig valamilyen szinonímáját. Fontos szerepük van ezeknek a címsoroknak a szorosan értelmezett keresőoptimalizáláson túl is, lásd a következő pontot.
Ha van a szövegben vizuális elem, az már nagyban elősegíti az áttekinthetőséget. Alkalmazzunk címsorokat, kiemeléseket, felsorolásokat. Azon felül, hogy ezzel sikeresen megtörjük a monotonitást, vázlatként működik a cikkben, leírásban. A felhasználók nagy százaléka nem olvassa el a cikket teljesen, szemével átfutja, ugrál a tartalomban, ezért nagyon fontos szempont a könnyen feldolgozható tartalom kialakítása.
Tudatni kell az olvasóval, felhasználóval, hogy az adott felületen van lehetősége tenni valamit, továbblépni az adott oldalról: letölteni egy dokumentumot, megnézni egy ajánlatot vagy megrendelni egy terméket. A cselekvésre ösztönző szavak keltik életre a tartalmat, továbbá a keresők felismerik és értékelik ezt. A CTA szavakat, elemeket és igéket nem fogjuk a kulcsszókutatással megtalálni, azok megalkotása a szövegíró feladata.
Nincs az a szöveges tartalom, ami egy másik felületről átmásolva igazán jól működne keresőoptimalizálás szempontjából. A keresők megítélése szerint hátrányos a konkurencia termékleírását alkalmazni egy webáruházban, cikkeket, elemzéseket másolni. A legjobb SEO szempontból (és más okok miatt is) az egyedi szövegezés.
Ebben a cikkben csak azokat a tényezőket mutattam meg, amik szorosan összefüggnek a szövegírással. Ezeken kívül sok nagyon fontos terület van még: linképítés, külső- és belső linkek, backlinkek, link minőség, PR cikkek, weboldal sebesség.
A SEO egy angol nyelvű rövidítés, jelentése: Search Engine Optimization, vagyis keresőoptimalizálás.
Másnéven landoló oldal, a weboldal azon felülete, ahová a látogató egy hirdetésre való kattintás után, vagy a keresőoptimalizálás eredményeképpen érkezik.