A weboldalakon található szöveges tartalmakat sokkal összetettebb munka előállítani, mint az elsőre tűnik. Ebben a cikkben megmutatom, miért érdemes szövegírót megbízni a feladattal.
Amikor egy új weboldalt készíttetsz - vagy a régit újítod fel - vállalkozásodnak, cégednek, akkor többféle területtel kell foglalkoznod. A tervezés legtöbbször az arculattal, a design-nal kezdődik mindenki fejében. Elképzeled magadnak a legmenőbb színeket, a modern formákat, kiválasztod a domaint, és már látod is a céges autón az új logódat. Ez egy kiemelten fontos terület, nagy hangsúlyt kell rá fektetni, igazán izgalmas része a projektnek.
Meg kell tervezned, hogyan fog működni az oldal, milyen funkciói lesznek, milyen élményt ad majd a felhasználóknak, mire tudják használni. Összerakod egy szerkesztő programban, vagy egyeztetsz a fejlesztőkkel, itt is a tervezés és a kreativitás játszik főszerepet.
Ezt követően jön el a vállalkozók és munkatársaik számára az egyik legnehezebb feladat: milyen szöveges tartalom legyen a weboldalon? Több éves tapasztalat mondatja velem, hogy ilyenkor a weboldal tulajdonosok legtöbbször a következőket csinálják:
- Előkeresnek valamilyen korábbi anyagot: egy bemutatkozót, amit egy üzleti partnerüknek küldtek emailben, egy nyomtatott prospektus, vagy egy néhány mondantos prezi.
- A vezető megbízza az asszisztensét vagy kisebb vállalkozás esetében a család egy tagját, hogy írjon már valamit a cégről, hogy mégis mivel foglalkoznak.
- Megnézik a konkurenciát, és vagy egy minimális ötletet nyerve megírják a saját, kb egy A/4 oldalas leírásukat, vagy elküldik a fejlesztő cégnek, hogy mi is pont ezzel foglalkozunk, másoljátok át.
Nyilván vannak még egyéb “roppant célravezető” megoldások is, de kb. ez a három fő irány mutatkozik legtöbbször a megrendelők részéről. És ez egy teljesen természetes reakció a vállalkozó, cégtulajdonos részéről, mert olyan feladatot kap, amihez ő nem ért. Azonban szeretne ennek is megfelelni, valahogy meg akarja oldani ezt is, keres rá jónak tűnő - fenti - megoldásokat.
Ez a folyamat két dologhoz vezet. Egyrészt lesz fent szöveges tartalom, csak rossz minőségű, ami másolt sémák alapján megírt rövid és a legkevésbé sem felhasználóbarát. Másrészt pedig időt veszít vele a tulajdonos, ha csak hónapokkal, esetleg évekkel a weboldal indítása vagy átalakítása után veszi komolyan ezt a szakterületet, amit úgy hívunk, hogy weboldal szövegírás.
Izgalmas és kihívásokkal teli feladat egy weboldal teljes szövegezését megírni. Egy honlap szövege nem csak a Rólunk oldalból - itt írtam róla, hogyan érdemes a Rólunk oldalt megírni - és a szolgáltatások felsorolásából áll. Kisebb nagyobb, fontosabb és kiegészítő szövegek vannak minden weboldalon. A kezdőoldal megjelenése és annak szövege kiemelt jelentőséggel bír. Hatásosnak, egyértelműnek és figyelemfelkeltőnek kell lenni a szlogennek, a bannereken lévő szövegeknek, a címsoroknak - ez SEO miatt elengedhetetlen -, a menüpontoknak és minden olyan rövidebb szövegnek is, mint pl. a hírlevélre való feliratkozás vagy a különböző tájékoztatók.
A szolgáltatásokat bemutató részeken, aloldalakon nagyon sok múlhat. Azon, hogy kellően informatív-e, a célközönségnek szól-e, az ő nyelvükön kommunikál-e?!
A szövegíró ezeket a feladatokat átlátja, tud komplexen gondolni a szöveges tartalmakra. Logikailag felépíti a szövegeket, kerüli az ismétléseket, egyedi fogalmazásban dolgozik, nem másolja a konkurencia szövegeit.
Ha egyszerűen akarom megfogalmazni, akkor a weboldal tulajdonosa tudja, hogy mit kellene írni a honlapra, a szövegíró pedig azt, hogy hogyan. Egy felkészült és kreatív szövegíró több területtel is foglalkozik, mielőtt elkészül a weboldal szövege.
Konzultáció - az első, és talán a legfontosabb lépés beszélgetni az ügyféllel. A lehető legtöbbet megtudni a vállalkozásáról, a tevékenyégeiről, a szolgáltatásokról. Gyakorlatilag mindenről, ami egy vevőt, megrendelőt és felhasználót érdekelhet. A tapasztalatom azt mutatja, hogy ha egy vállalkozótól kérsz egy anyagot, ami róla és a cégéről szól, akkor nem igazán tud ilyet küldeni, maximum a fenti (rossz) módszerek alkalmazásával. Azonban ha a szövegíróval leül beszélgetni, aki tud tőle kérdezni, akkor nagy lelkesedéssel és olyan motivációval tud beszélni cégéről, egyedülálló szolgáltatásairól, referenciáiról és büszkeségeiről, hogy az már remek alapot jelent a szövegek elkészítéséhez.
Kutatás, kulcsszókutatás - ezt követi az a fázis, amikor el kell merülni a témában. A szövegírónak egy kicsit minden témához értenie kell, amiről szöveget ír. Ez nem azt jelenti, hogy ha egy lemezvágással foglalkozó cégnek írok szöveget, akkor pár nap alatt beletanulok a szakmába, de közelebb kerül hozzám, megismerem a piacot, látom a szolgáltatásokat, tudok kérdezni.
Konkurenciaelemzés - foglalkozni kell azzal is, hogy a versenytársak mit és hogyan kommunikálnak. Milyen szakmai szöveget használnak, milyen területeket érintenek. Az értékes és hasznos tartalmakat fel lehet használni, de másolni soha.
Szövegírás - a termékeny rész, amikor összeállítjuk a weboldal szövegét. Felhasználásra kerülnek a korábbi ismeretek, anyagok, és ebből elkészülnek a tartalmak.
Kontroll - végezheti bármilyen profin a munkáját egy szövegíró, a vállalkozó szakterületével kapcsolatban a szakmai kontrollra mindenképp szükség van. Olyan pontatlanság nem lehet a szövegben, ami nem teljesen felel meg a valóságnak. Egy tájékozott felhasználó azonnal kiszúrja, ha ilyet talál, nem is beszélve az illetékes hatóságokról.
Publikálás - az utolsó fázis, amikor mindenki jóváhagyott mindent, és végre felkerül a helyére az ellenőrzött szöveges tartalom.
A megfelelő ajánlat kiválasztása nehéz feladat. Számos árkalkuláció létezik. A szövegírásnak több részterülete van, ezért az árszabásnál sem mindegy, hogy például marketing szövegírásról, SEO szövegírásról vagy blog bejegyzések készítéséről van szó. A ráfordított időt nagyon sok minden befolyásolja.
Az teljesen természetes, hogy egy szövegíró tud fogalmazni, és helyesen írni. Azonban sokkal szélesebb rálátással kell bírnia további szakterületekre is. Nem szükséges, hogy mindenben szakértő legyen, de az alábbi témákban tájékozottnak kell lennie:
Szövegírási módszerek - a szakma folyamatosan fejlődik, változik, alkalmazkodnia kell a modern eszközökhöz, felületekhez. Több szövegírási módszer, alkalmazott formula létezik, mindegyiknek megvan a maga célközönsége, ezeket ismerni kell, tudni kell a megfelelő helyen és a megfelelő időben alkalmazni.
SEO, keresőoptimalizálás - igazán szoros a kapcsolat a SEO és a szövegírás között. Egy szövegírónak tudnia kell, hogyan célszerű egy szöveget tagolni, milyen elemekből kell felépíteni és megírni ahhoz, hogy azt a keresők is megtalálják, értelmezzék és szeressék.
Online marketing - tájékozottnak kell lenni, hogyan működnek a Google Ads, a Facebook és az Instagram hirdetések. A szövegek megírásához tudni kell, hogyan jelennek meg az egyes elemek, milyen terjedelem áll rendelkezésre, taktikázni a karakterek számával.
Tartalommarketing - a hatékony és megfelelő szöveges tartalom kialakításához elengedhetetlen egy terv, egy stratégia, ami az egész vállalkozás kommunikációját meghatározza a weboldal szövegétől a hírleveleken át a hirdetésekig.
Szó sincs róla, hogy egy szövegíró mindenhez ért, és rá lehet mindent egyben bízni. A technikai SEO beállítások, a Google Ads hirdetések optimalizálása vagy Facebook hirdetések riportolása nem a szakterülete, és nem is kell mélységében ismerni ezeket. De alapvető információkkal tisztában kell lennie, hogy jól tudja végezni munkáját.
A SEO egy angol nyelvű rövidítés, jelentése: Search Engine Optimization, vagyis keresőoptimalizálás.
Másnéven landoló oldal, a weboldal azon felülete, ahová a látogató egy hirdetésre való kattintás után, vagy a keresőoptimalizálás eredményeképpen érkezik.