Vegyük komolyan a termékleírás fontosságát. Ebben a cikkben nem arról lesz szó, hogy a termékoldalra képet kell feltölteni, és könnyen használható kosárba rakom gombot alkalmazni, hanem arra fogok rávilágítani, hogy miért érdemes munkát fektetni a szöveges tartalom megfelelő kialakítására. Ha a továbbiakban olvasható szempontokat figyelembe veszed a munkát során, nagyon rövid időn belül eredményes lesz a stratégiád.
A webshopokban megvásárolható termékek adatlapján sok információ kap helyet. Többek között terméknév, képek, ár, kiszerelés, mennyiség. Ezek a legszükségesebb adatok, hogy meg tudjuk vásárolni a cikket. A termékleírás pedig az értékesítő. Olyan, mint egy szakértő eladó a fizikai boltokban.
Ha besétálsz egy elektronikai cikkeket árusító üzletbe, azzal a céllal, hogy laptopot szeretnél venni, mi az elvárásod? Az, hogy szólítson meg egy kedves eladó, és adjon részletes tájékoztatást. Mutassa be a kinézett masinát, mondja el a fő tulajdonságait, kérdezze meg, hogy milyen célra szeretnéd használni, hogyan kell használni, tisztítani, és győzzön meg, hogy valóban ez a legjobb választás a számodra.
(természetesen egy profin működő ügyfélszolgálat mellett)
A válasz igen. De természetesen nem mindegy, hogy milyen termékről van szó, nézzünk meg néhány tényezőt:
Termékismeret: egyes termékeknél elengedhetetlen részletes termékleírás, másoknál azonban szinte csak formalitás. Tegyük fel, hogy te webshopból szerzed be a napi tisztálkodáshoz szükséges kozmetikai készítményeket. Ha hosszú évek óta használsz egy fogkrémet, akkor miért olvasnád el a termék tulajdonságait? Ismered, szereted, pontosan tudod, hogy mire számíthatsz. Amivel foglalkozni fogsz, az a termék ára, a fizetési és szállítási feltételek. Ennek a terméknek mi szüksége jó termékleírásra? Mert szeretnéd eladni azoknak a felhasználóknak, aki nem ezt a fogkrémet használják.
Árkategória: Vannak olyan alacsony árfekvésű és egyszerű termékek, amiket szinte rutinszerűen vásárolunk meg. Ha neten veszed meg a gyereknek az iskolakezdéshez szükséges csomagot, ritkán foglalkozol azzal vásárlóként, hogy milyen szöveges leírása van a dobókockának. Egy drágább terméknél azonban már fontos a részletes tájékoztatás. Ha egy nagyobb háztartási gépet szeretnél vásárolni, mondjuk egy szárítógépet, akkor bizony szeretnél róla bővebben olvasni, közelebbről megismerni a kínált portékát. Olcsóbb termékek esetén gyorsabban, kisebb megfontolás után vásárolsz te is, de ha valami drágábbat szeretnél venni, jobban utána akarsz majd nézni.
Újdonságok: ha olyan terméket árulsz, amiről vagy semmit, vagy csak nagyon keveset tud a célközönséged, akkor szinte minden a termékleíráson múlik. Meg tudod-e győzni, el tudod-e adni a vevődnek az újdonságodat. Ez egy roppant izgalmas kihívást jelent majd számodra.
Felelősség - az interneten értékesített termékek azon körére gondolj, amikor megkerülhetetlen, hogy korrekt módon és részletesen tájékoztasd a vevőidet. Pl.: vegyi cikkek, kozmetikumok, táplálékkiegészítők azok a készítmények, melyekkel kapcsolatban hatósági kötelezettségünk is van. Itt kiemelten fontos a bizalom, a korrekt információátadás.
Alkosd meg az ideális vásárlót. Írd össze a válaszokat az alábbi kérdésekre:
Sok-sok kérdést lehet még megfogalmazni, és nyilván több ilyen célcsoportod is lehet. Próbáld meg kiemelni a számodra legfontosabb 2-3 célközönséget, és úgy fogalmazd meg a termékleírásod, hogy az mindegyiknek megfeleljen majd.
Termékek jelentős részénél egyszerűen megkerülhetetlen, hogy a fizikai tulajdonságokat kiemelten tüntessük fel. Hiszen pl. egy tv-nél döntő érv a képátmérő, egy mosógép esetében a mosható ruha mennyisége, egy bútornál a szélesség és így tovább. Tedd ezeket kiemelt helyre, a szöveg elejére, hívd fel a figyelmet grafikai elemekkel, vagy bármilyen más megoldással. Egyértelmű legyen, és törekedj a legfontosabb és leghasznosabb adatok megjelenítésére.
Ha valami új technológiát alkalmazott a gyártó, eddig nem forgalmazott ízesítésű üdítő italod van, vagy nagyobb kapacitású akksival szerelt laptopot árulsz, akkor ezt igenis ki kell hangsúlyozni.
Ne csak konkrétan a termékre korlátozd a szöveget, hanem fogalmazd meg mindazt is mellé, amit ad a leendő vásárlódnak. Mivel lesz több, mint korábban, mivel teszi jobbá az életét? Az általad forgalmazott porszívóval gyorsabban megy a takarítás, a te autó samponoddal olyan tiszta lesz a verda, hogy irigykedni fog a szomszéd, ebben a futócipőben nem fog fájni a térde.
Mélyülj el kicsit az ideális vásárlód gondolataiban! Milyen kérdések foglalkoztathatják? Mitől fél és mire vágyik igazán? Tapints arra a pontra, ami igazán szükséges ahhoz, hogy nálad vásároljon.
Nézzünk egy példát: közepes árfekvésű takarítógépet értékesítesz webáruházadban. Egy ideális vásárlói csoportod a kisgyermekes családok, azon belül is a családanyák, háziasszonyok.
Gondold végig, mire vágyhat? Arra, hogy legyen olyan takarítógépe, ami egyszerűen kezelhető, könnyen tisztítható, hatékonyan szedi ki a kanapéból a gyerekek által hagyott foltokat, megbízható, és van rá garancia.
Mitől fél az adott témában? Attól, hogy nem tudja majd hogyan kell használni, vagy attól, hogy nem szedi ki teljesen a foltokat és drága a szervizelése.
Mi lenne a legnagyszerűbb, ha lenne egy ilyen gép az otthonában? Az, hogy mindig tiszta lehetne a kanapé, gyorsan tudna vele dolgozni, ezáltal több ideje lenne a gyerekekre és a pihenésre.
Tulajdonképpen készen van a termékleírás. Ezeket a gondolatokat kell kellően megfogalmazni, formába önteni.
Amikor egy webáruházban nézelődünk, a legkevésbé sem akarunk hosszú és összefüggő szöveget olvasni. Emeld ki a fő részeket, használj felsorolásokat, alakítsd könnyen befogadható formájúvá a termékleírást. Akkor is lássa meg a lényeget, ha csak átfutja szemével a szöveges tartalmat.
Nincs rá ideális karakter vagy szó szám. Akad olyan termék, ahol 1-2 bekezdésben össze lehet foglalni a lényeget, és tudod, hogy a te célközönséged nem is hajlandó többet olvasni róla. Más termék magas árfekvése és összetettsége azonban már megkíván egy részletes, mindenre kiterjedő tájékoztatót.
Csak a legfontosabb, száraz tényeket írod le. Nagyon kevés olyan termék van, ahol elegendő annyi, hogy leírod hány cm magas és széles, mekkora a súlya. A legegyszerűbb termékről is lehet írni pár sort a fenti technikák alkalmazásával.
Átmásolod egy másik webáruházból. Sok esetben a gyártótól, vagy a nagykereskedelmi partnertől kapsz egy leírást a termékről. De gondolj arra, hogy ugyanezt kapja a másik 100-200 partnere is, vagyis a te konkurenciád. Ha nem változtatsz rajta, nem egészíted ki, akkor csak egy leszel a sok közül. Másik rossz megoldás pedig, ha felmész a legmenőbb versenytársad oldalára, és azt a szöveget alkalmazod te is, konkrétan átmásolod. Ezzel semmilyen előnyre nem teszel szert, a keresőkben való pozíciódra pedig kifejezetten rossz hatással lesz.
Azt gondolod, hogy neked nincs erre szükséged. Hosszú távon nem eredményes a “megveszik ezt a terméked leírás nélkül is” koncepció. Egyszer majd jön egy újabb termék, egy modernebb webáruház, egy lelkesebb és modernebb vezetésű konkurencia, és a vezető pozíciódnak búcsút inthetsz.
Ez a munka rendkívül összetett, körültekintően kell vele dolgozni. Ha neked nincs rá időd, vagy a cégednél nincs erre szabad kapacitás, vedd igénybe egy szövegíró munkáját. A te szakmádban te vagy a profi, a megfelelő szövegek megalkotásában pedig ő. Amíg azon dolgozik, amihez ő ért, addig te tudod a saját webshopod fejleszteni, vállalkozásodat sikeresebbé tenni.
A SEO egy angol nyelvű rövidítés, jelentése: Search Engine Optimization, vagyis keresőoptimalizálás.
Másnéven landoló oldal, a weboldal azon felülete, ahová a látogató egy hirdetésre való kattintás után, vagy a keresőoptimalizálás eredményeképpen érkezik.